Grudzień to czas gorączkowego poszukiwania prezentów, odliczania dni do Sylwestra i wypatrywania nowego roku. Czy 2023 będzie wreszcie rokiem wypełnionych postanowień i efektywnych rozwiązań dla starych problemów? Dla świata osłabionego pandemią, w czasie rozwijającego się światowego kryzysu, życzylibyśmy sobie wiele siły, wiary w przyszłość i nowej nadziei.
Grudzień jest także miesiącem w którym Instytut Pantone, jak co roku, wyznacza ważny trend dla świata mody i dizajnu, którym jest kolor roku. Jak ogłoszono na tegorocznych targach sztuki w Art Basel w Miami, kolorem roku 2023 będzie PANTONE Viva Magenta 18-1750. Po zeszłorocznym, mocno industrialnym i chłodnym fiolecie Very Peri, Pantone zaskoczyło naprawdę soczystą i energetyczną wersją magentowego różu.
Siła z natury natchnieniem przyszłości
Viva Magenta to energetyczna fuzja różu i czerwieni. Czerwony róż opalizujący fioletem jest wysmakowanym połączeniem odcieni chłodnych i ciepłych. Zgodnie z zamysłem Instytutu Pantone symbolizuje połączenie przeszłości z przyszłością, tego co materialne i wirtualne; świata natury i cyfrowych technologii. Jest kolorem przebojowym, odważnym – i co bardzo ważne – optymistycznym!
W dobie technologii staramy się czerpać inspirację z natury i tego, co prawdziwe – mówi Leatrice Eiseman, dyrektor wykonawcza Pantone Color Institute – PANTONE 18-1750 Viva Magenta wywodzi się z rodziny czerwonych i jest inspirowany czerwienią koszenili, jednego z najcenniejszych barwników należących do rodziny barwników naturalnych, a także jednego z najsilniejszych i najjaśniejszych znanych na świecie.
Zakorzeniony w naturze, PANTONE 18-1750 Viva Magenta ponownie łączy nas z pierwotną materią. Przywołując siły natury, PANTONE 18-1750 Viva Magenta pobudza naszego ducha, pomagając nam budować naszą wewnętrzną siłę.
Wystąpienie, na którym przedstawiciele Pantone przedstawiali swój wybór, mocno akcentowało potrzebę zmiany, jaka towarzyszy światu zmęczonemu szarością i marazmem pandemii Covid-19. Prezentowany na targach film reklamujący trend kolorystyczny 2023 otwierają zanurzone w czerni i bieli ujęcia osób zamkniętych w domach przez lockdown…
Monochromatyczny smutek w pierwszej części filmu, ustępuje miejsca pulsującym odcieniami różu czerwieniom ze świata flory i fauny. To właśnie ze związku z naturą ma pochodzić nasza odwaga i siła do budowania nowego. Na zmianę, o której mówią dyrektorzy Pantone, jesteśmy już gotowi i bardzo jej potrzebujemy. Kolor 2023 symbolizuje „wyjście z domów” i radość przebywania w naturze (kwiaty i czerwień czerwca kaktusowego (robak), ale także radość przebywania wśród ludzi. Viva Magenta jest zaproszeniem do świata zabawy i kreatywności – ma zachęcać do nieszablonowego myślenia i zmiany perspektywy. To ważniejsze niż kiedyś. Myślenie out of the box jest niezbędne do pokonania problemów dzisiejszej codzienności.
Dużo tego jak na opowieść o kolorze, prawda? 🙂
Ale to nie wszystko. Twórcy trendu wspominają o konieczności zmiany myślenia, podejścia, przemodelowaniu stylu życia i zmianie priorytetów. W nowym roku powinniśmy być odważniejsi w myśleniu i śmielsi w działaniu.
Energię do zmiany znajdziemy nie tylko w kontakcie z naturą, ale przede wszystkim w sobie. Żywiołowy róż ma być kolorem różnorodności i jednocześnie przyzwoleniem na autoekspresję dla każdego. Brzmi jak frazes, ale kto z nas nie pragnie by świat akceptował nas w całości?
Magenta zachęca do wyrażania swojej oryginalności i – jak pięknie powiedziano – „świadomego tworzenia własnej historii”. Jest kolorem asertywnym, nie agresywnym. Rok 2023 zgodnie z przesłaniem Pantone ma nam się kojarzyć z radością, odwagą i dynamiką. Ponadto, symbolizuje transformację.
Znaczące, że towarzysząca większości z nas potrzeba odrodzenia została głośno wyartykułowana na forum całego świata. I choć dotyczy to tylko branży mody i dizajnu, to tegoroczna wypowiedź Pantone wybrzmiewa głośniej i dobitniej niż w latach poprzednich. Ich przekaz jest celny i wart uwagi.
To tylko marketing…
Oczywiste, że wskazanie koloru roku jest tylko zabiegiem marketingowym, który ma służyć nie tylko samej firmie z Carlstadt i jej partnerom (w tym roku Motorola i Lenovo), ale przede wszystkim pobudzeniu konsumpcji – od projektowania potrzeb konsumentów, po ich zaspokajanie.
Wybór koloru, jak co roku, jest przemyślany. Zespół Pantone deklaruje, że na ich decyzję mają wpływ badania i obserwacja wyłaniających się trendów już w roku poprzednim. Pewnie tak, ale ludzie zajmujący się marketingiem wiedzą, że jest to raczej pomysł na kreowanie nowego trendu, który wymaga pewnej nadbudowy znaczeniowej i atrakcyjnej formy podania. Wszystko dla osiągnięcia zamierzonego efektu. To niezbędne, abyśmy jako konsumenci najpierw „kupili” ich opowieść, by zechcieć potem wydać pieniądze 🙂 Grafika i story są osią całej kampanii niosącej przekaz, ale równie ważna jest nazwa koloru. Kreatywni z Pantone poświęcają jej sporo uwagi, powinna wyprzedzać wizuale, pobudzając wyobraźnię. I tak „Viva magenta” dzięki swojej nazwie nabiera mocy jako niezależny brand. Coś w tym jest, wg nas kojarzy się bardzo pozytywnie i energetycznie.
Dla kogo Viva Magenta?
W tym miejscu czas się przyznać, że tegoroczny kolor roku wyjątkowo podbił serca Any… 😉
Barwa czerwonego różu ujęła nas tak jak w 2019 Living Coral. Wiodący kolor 2023 roku ma charakter i siłę, która bierze się z wybuchowego połączenia ciepłej czerwieni i zimnego różu. Jest niejednoznaczny, migotliwy i nieuchwytny. Jest kolorem bardzo łaskawym dla każdego typu urody – tym razem alabastrowe piękności będą wyglądać w nim tak samo dobrze jak posiadaczki ciemnej karnacji. Viva Magenta obowiązkowo powinna znaleźć się w szafie dziewczyn z rudymi włosami!
Z drugiej strony, to kolor-pułapka. Nie będzie prosto odnaleźć go w sklepach… Na półkach sklepowych pojawi się na pewno… rzecz w tym, że barwy hybrydowe w sztucznym oświetleniu galerii handlowych zmieniają się jak kameleon. Przestrzegamy: kupując czerwoną bieliznę możecie w domu bardzo się zdziwić, że właśnie kupiłyście swój pierwszy w życiu różowy komplet 😉 Podobnie, w poszukiwaniu najmodniejszej garderoby w odcieniu Viva Magenta będzie można schodzić nogi. Polecamy sprawdzić zakupy w świetle dziennym, jeszcze przed opuszczeniem centrum handlowego. Dobrym pomysłem będą zakupy internetowe – jak zwykle zapraszamy do sklepu ANY www.sklep-biustonosze.pl
Energetyczna inspiracja projektantów bielizny
Mamy nadzieję, że ten nowoczesny, pełen energii kolor jak najszybciej będziemy mogli zobaczyć w nowych propozycjach projektantów bielizny. Żywiołowa barwa, która podkreśli urodę kobiet o każdym typie jest tego warta. W świecie bielizny obok bogactwa różu, z „łamanych” czerwieni najczęściej spotykamy burgund, wino, bordo, malinę – jednak są to odcienie raczej stonowane.
Dotychczas nie był to kolor, który często gościł w damskiej bieliźniarce. Częściej pojawiał się u producentów strojów kąpielowych.
Kolekcje bielizny na rok 2023, są projektowane zwykle z półrocznym, rocznym wyprzedzeniem. Modele, którymi będziemy mogły cieszyć się latem właśnie teraz schodzą z linii produkcyjnych. To także czas, w którym opracowuje się materiały reklamowe na przyszły rok, na bazie sesji zdjęciowych, które już się odbyły.
Czy zatem producenci uwzględnią kolor roku w swoich propozycjach na najbliższy rok? Ci, którzy nie wstrzelili się w trend, na pewno na gorąco „dorzucą” nowy kolor do gotowych modeli. Na razie pozostaje nam czekać na nowe kolekcje. Poniżej, oprócz kilku nowości, prezentujemy kilka starszych propozycji, które mocno nawiązują do najmodniejszego koloru. Warto ponownie zwrócić na nie uwagę, bo właśnie zaczęły być hot 🙂
Komplet „Moulin Rouge” marki LeVernis z 2022 roku – połyskująca czarno-różowa balkonetka + wysokie figi
Balkonetka „Electric Magenta” biustonosz od Panache wraz z figami – IMOGEN 10161
Miękki biustonosz „Savannah” z pełnymi figami, od Gorsenii, model z kolekcji letniej 2020
„Eddie crossover bra” – Biustonosz z fiszbinami od Playful Promises
Kolekcja „Euphoria” od Le Vernise: Biustonosz półgorset LV-PG54 – trójwymiarowy mariaż fuksji i fioletu
I tak przyszłoroczne pokazy mody, propozycje art directorów w branży wnętrzarskiej, social media i witryny sklepów będą pulsowały kuszącym Viva Magenta. Od ponad dwudziestu lat kolorystyczny trend Pantone’a ma coraz większy wpływ na wystój wnętrz, gadżety i przede wszystkim modę. Jego dwudziesta szósta edycja jest naprawdę intrygująca.
Jak wam się podoba wiodący kolor 2023? Piszcie w komentarzach! Jesteśmy ciekawi co o nim myślicie, ale także o całej otoczce marketingowej. To przerost formy nad treścią, czy filozofia która inspiruje?